Bevoorradingsschip Princess Elisabeth-station vast in het ijs!

Het Deense schip Mary Artica, dat de Belgische Prinses Elisabethbasis op de Zuidpool moet bevoorraden met materiaal en voedsel, zit al bijna een week vast in het ijs voor Antarctica. Vooral de kok op de basis zal een stevige dosis creativiteit aan de dag moeten leggen als er niet snel schot komt in de zaak.

(Bron: De Morgen - 29 dec. 2011 - klik HIER)

Chef-kok David Rigotti breekt zich nu al enkele dagen het hoofd over hoe hij gevarieerde maaltijden kan maken voor de 23 mensen die op dit moment verblijven op de basis. Verse producten, vooral fruit en groenten, beginnen op te raken en beterschap is niet in zicht. "Sterven van honger is onmogelijk," luidt het. "Maar de menu's beginnen steeds meer op elkaar te lijken." 

De Mary Arctica is een Deens poolschip dat door de Belgische en Noorse bemanning van de Prinses Elisabethbasis en het Troll Station gecharterd wordt om voedsel en materiaal te leveren. Het schip is geen ijsbreker en liep daardoor vast in de zee, die dichtvriest en weer ontdooit tijdens de zomer, afhankelijk van stormen en stromingen.
 
Verder varen onmogelijk
De Mary Artica ligt vast op ongeveer 130 kilometer van Crown Bay, ten noordoosten van Antarctica, waar het op 24 december moest aankomen. "De wind waait tegen 45 kilometer per uur en het sneeuwt hard", zegt kapitein Hogni Petersen via de radio. "Het zicht is slecht en het is daardoor onmogelijk om verder te varen, zelfs al lijkt het erop dat het ijs af en toe opengaat."
 
Het schip vervoert 120 ton vracht die nodig is om door te blijven werken tot eind februari. Het vaartuig heeft ook twee helikopters in het ruim voor een belangrijke Duitse wetenschappelijke missie waar de Universiteit Gent aan meewerkt.



Het team bestaat uit vijf geologen en één geofysicus. Die gaan de Sor Rondane-bergen moeten exploreren, waar de Prinses Elisabethbasis zich bevindt, 200 kilometer landinwaarts. Op dit moment hebben ze geen transportmiddel naar de toppen. De Internationale Poolstichting (IPF), die logistieke steun moet geven aan de Duitse missie, heeft dit nog nooit meegemaakt.

Worstcasescenario
"Het worstcasescenario," zegt Alain Hubert, het hoofd van de expeditie en de voorzitter van de IPF, "is dat we beroep zouden moeten doen op een ijsbreker om de Mary Arctica te ontzetten. Het is ook mogelijk dat het schip terugvaart wegens gebrek aan brandstof, om te gaan bijtanken in Zuid-Afrika en later dit seizoen terug te keren. In beide gevallen betekent dat een ongelofelijke meerkost, en ons budget is al beperkt dit jaar."

In het station is de sfeer minder pessimistisch. Een twaalftal personen, onder wie de helikopterpiloten, maken zich op om naar de kust te gaan, het ruim van de Mary Arctica leeg te halen en door te gaan met de operaties.

De Belgische Prinses Elisabethbasis werd ingehuldigd in 2009. De basis voor wetenschappelijk onderzoek is enkel open tijdens de zomer in Antarctica. Dit seizoen verblijven er in totaal een twintigtal wetenschappers die elkaar aflossen van half november tot eind februari. Ze zijn daar voor verschillende Belgische, Duitse en Japanse wetenschappelijke programma's. (belga/sam)